Dj - är det glamour att vara Discjockey

De flesta känner inte till vad som krävs av en Dj och hur en sådan arbetar. Några gånger har vi hört folk säga: - ”Det är väl bara att ta med skivorna och börja spela, kan inte vara så märkvärdigt, skulle jag också kunna klara av”. Sådana uttalanden tyder på okunskap. Andra gånger har det sagts: - ”Åh vad häftigt, det där skulle jag också vilja göra”. Vår första tanke har varit; Du skulle veta vilket slit som ligger bakom så kanske du inte tycker det är glamour längre.

För att överhuvudtaget komma så långt att chansen till återkommande spelningar på etablerade discotek ges måste Discjockey vara konkurrenskraftig. Denna konkurrenskraft kommer inte av sig själv utan kräver mycket vilja och ofta flera års flitig träning. Ekonomiskt sett är det långt ifrån gratis att starta som Dj. Skivor måste ständigt köpas in och för att så snabbt så möjligt bli duktig och kunna bibehålla kunskapen måste också utrustning införskaffas.  

Somliga Djs har haft turen att som lärlingar och praktikanter snabbt komma igång. Andra (de flesta) har fått gå den långa vägen och kämpat sig fram genom att spela på privatfester och skoldiscon. Att spela på sådana evenemang kan innebära att Dj får ta med sig ljud och ljus samt sätta upp det, med andra ord vara roddare också. Spelningar på privatfester brukar inte alltid vara enkla. Där finns oftast inte ordningsvakter och somliga bär sig ganska illa åt när de tvunget vill höra sin favoritmusik och försöka ”styra” Discjockeyn. På privatfester brukar många olika människotyper vara samlade sett till vilken musikstil de föredrar. Det är inte lätt att tillfredsställa alla samtidigt.

Det är få förunnat att leva enbart på inkomsten som spelningarna ger. För att kunna det måste Dj antingen vara en riktig kändis, bo i en storstadsregion (där det finns många ställen som har öppet ett flertal gånger i veckan) eller om Djn inte gör det vara beredd att köra upp till 25-30 mil enkel resa till varje spelning. Svårigheten för de som bor i en storstadsregion är att få tillräckligt bra gage per spelning, medan svårigheten för de i en glesbygdsregion är att få tillräckligt många spelningar per månad för att kunna leva på det. I storstadsregionen finns många Djs. Är tillgången större än efterfrågan så sjunker gaget då arrangören kanske hellre väljer en billigare Dj om denne är lika proffsig som en dyrare. Det gäller hela tiden att kunna hävda sin plats därför att ingen form av anställningstrygghet råder (om det inte finns kontrakt, vilket är ovanligt).  

Dj´s som har långt till ställena måste ha en bra bil. Det fungerar inte att ringa och tala om att bilen rasat ihop när det är 15 mil kvar. Som bekant är en bil att likna vid en rullande spargris utan botten. Under vissa perioder har vi fått erfara detta när bilen ”åt” upp stora delar av gaget. Vid ett tillfälle rök kamremmen av mitt i natten mitt ute i skogen. Med bärgning, taxi och reparationskostnader försvann tiotusen från plånboken. En annan historia är när ett rådjur behagade galoppera in i kylaren på en av våra bilar. Långa resor innebär inte bara kostnader utan också en massa timmar bakom ratten. Låt oss ta ett exempel: Dj Mixalot från Markaryd fick en bokning i Jönköping. Han skulle vara på plats senast klockan 20:30 då ställets öppettider för kvällen var 21:30-02:00. 17 mils körning innebar att han gav sig iväg klockan 18:30. Efter spelningen varvade han ner en stund och pratade med personalen. Klockan hann bli 05:00 innan han var hemma. Hade Mixalot fått ta med sig ljud- och ljusanläggning skulle vi få addera minst ttre timmars tid. Arbetspassen för en Dj kan alltså bli väldigt långa och sena, särskilt i storstäderna där det finns ställen som öppnar 22:00 och stänger 05:00. Vintertid kan restiden fördubblas.

Den Dj som enbart spelar fredagar och lördagar kan inte leva på det utan måste ha arbete vid sidan om. Mixalot arbetade heltid (40 timmar per vecka) på en bilfirma, förutom spelningarna. Hans sammanlagda arbetstid blev med förberedelser och träning inför spelningarna cirka 60-70 timmar per vecka. Eftersom han inte hade någon anställningstrygghet som Discjockey var det inte värt att söka ett halvtidsarbete istället för heltiden på bilfirman.  

Väl inne i Dj-båset är det hektiskt. Allt måste fungera för att gästerna ska vara nöjda och vilja återkomma. Djs har ett stort ansvar på sina axlar och kan därför inte alltid lämna sin post för att gå på toaletten. En kollega till oss blev vid ett tillfälle tvungen att pinka i en 0,5L petflaska. Oturligt nog räckte den inte till! Ljudnivån är hög och ljuset blinkar. Av detta blir kroppen stressad och hörseln mattas successivt för att i värsta fall ta stryk med tinnitus och hörselskada som resultat. Stress är i sin tur energislukande. Med andra ord är arbetet tröttande. Det blir inte bättre av att Discjockeyn oftast står upp under hela kvällen. Temperaturen kan vara så hög att det droppar kondens från taket. Ibland har vi inte behövt använda rökmaskinen då många rökt, fast det är ändrat nu med nya regler kring var man får och inte får röka. Snacka om att ha varit passiv rökare.  

Under ett antal år tillbaka har vi märkt en förändring när det gäller många gästers attityd gentemot Djs. Allt fler bemöter Djn illa genom svordomar, hot och annat. Samhället har i stort blivit mer egoistiskt. Många accepterar inte att de får vänta en stund innan deras favoritlåt spelas eller att den överhuvudtaget inte går att spela. Alkoholpåverkade och drogpåverkade personer tenderar vara mycket jobbiga att ha med att göra.  

Yrket är klassat som ett av de mer ensamma yrken som finns i Sverige. Trots att Discjockeyn är omgiven av folk är han eller hon ofta ganska ensam. Tid finns inte under spelningen att hålla ett givande samtal med någon. Helgarbetet innebär att Djs inte kan vara fullt ut sociala och till exempel festa med sina kompisar eller ägna mycket tid åt sin eventuella partner eller familjemedlemmar. För att vila upp sig ordentligt efter en spelning måste det sovas till in på eftermiddagen och därför återstår det bara några timmar innan det är dags att ge sig av till nästa jobb. Ibland är det hotell som gäller då det är för långt att köra och då spelningen dagen efter är på samma ställe. Det är inte alltid arrangören betalar hotellet. Där tillkommer ytterligare en utgift.  

Trots sjukdom tvingas Djs ibland spela. Ersättare kan vara mycket svåra att finna med kort varsel. Det är ingen hit att spela med feber, huvudvärk och droppande näsa. Värst av allt är när magsjuka grasserar. Vi har vid något tillfälle fått stoppa i oss nästan en hel burk koltabletter för att inte behöva springa skytteltrafik på toaletten under spelning.  

Vad är det som gör att Discjockeys väljer att bortse från allt detta slitsamma och påfrestande som yrket innebär?  

*    Många känner en stor glädje inför musik och vill förmedla glädjen till andra.
*    Bra planerat och med lite flyt innebär varje spelning en liten extrainkomst.
*    Det är en viss status att stå i Dj-båset.
*    Det är ett sätt att uppnå självförverkligande (få visa att man kan, få bekräftelse).
*    Det finns inget som går upp emot när allt fungerar och publiken jublar. Vilken kick, kan ge gåshud och blir då en slags payoff!
*    Det är i mångt och mycket en utmaning som somliga dras till.

Vi är övertygade om att en del i publiken (samt vissa andra också) hade bemött Djn bättre om de känt till vad arbetet handlar om.

Artikeln här ligger som delinformation under sidan Dj Discjockey Fakta.